Bob's 10Ah Kit Review

Introductie

Ik ben al meer dan 30 jaar aan het mountainbike-en, en sinds ongeveer 10 jaar geïnteresseerd in elektrische fietsen. Echter, tot voor kort waren alle modellen die ik testte maar moeilijk te berijden vanwege het grote gewicht van de lood-accu's. Een jaar geleden raakte ik opnieuw  geïnteresseerd in e-bikes en bereed ik een aantal nieuwe modellen zoals Pedego, Motiv, I Zip en enkele anderen. Allen waren een grote verbetering ten opzichte van de oudere elektrische fietsen, maar hadden nog steeds geen goede balans vanwege de achternaafmotor en accu's op de bagagedrager. Het was tijd om de doe-het-zelf markt te gaan verkennen. Ik had intussen een Diamondback frame uit de jaren 90 aangeschaft dat was gezandstraalt, gelakt en voorzien van een aantal lichtgewicht onderdelen teneinde een één-versnellings off-road fiets te bouwen. Dit zou een goede basis zijn voor mijn ombouw-project. Helaas waren de meeste doe-het-zelf kits die ik vond te duur voor een fiets die ik aanvankelijk slechts af-en-toe wilde gaan gebruiken. Maar toen, tijdens het lezen van een artikel op de website Endless Sphere (ES), kwam ik erachter dat Dillenger een product-met-garantie aanbood voor ongeveer de helft van de prijs van de concurrent, dus bestelde ik een 350W vóórwielnaaf-ombouwkit.

Montage

De Dillenger ombouwkit arriveerde ongeveer een week nadat ik de bestelling plaatste. De e-bike kit was erg goed verpakt en alle onderdelen waren in perfecte staat. Ik wilde graag verbeteringen aanbrengen in de details van de installatie maar kon dat niet aangezien alles al zo simpel was. De montagehandleiding was niet van uitzonderlijke kwaliteit maar eigenlijk ook niet nodig, behalve voor het programmeren van de King meter en hoé je de de acculader aan moet sluiten (eerst de accu op de lader aansluiten en dan pas de stekker in het stopcontact). Het enige raadselachtige van de montage was wáár de extra bedrading weg te werken. Dit was nog niet helemaal geperfectioneerd, maar ik besloot het met een paar tie wraps vast te zetten op het frame, waar alles redelijk verborgen zat en niet in de weg. Tevens besloot ik een reactiearm voor extra veiligheid te installeren, wat misschien niet echt nodig was met mijn stalen frame, maar het kon in ieder geval geen kwaad.

Prestaties

Er was aanvankelijk een probleem met de regelaar die de prestaties enigszins leek te drukken, maar Dillenger loste dit meteen op toen Sam ervan op de hoogte was. Sindsdien heb ik de fiets meer dan zes maanden gebruikt en is hij enorm functioneel gebleken, met een topsnelheid van 33 km/u en een actieradius van méér dan 27 km, wat mijn langste tocht was. Ik moet hieraan toevoegen dat ik het heerlijk vind om heuvels te beklimmen en ik hierbij zoveel mogelijk de trapondersteuning gebruik. Het meest bevredigende van de hele ombouw is dat de fiets nog steeds erg lekker fietst met de pedalen, vanwege de vóór-geplaastste motor en de accu in het midden. Ik gebruik de fiets voor boodschappen en af-en-toe een ritje op onverharde paden in de omgeving. Wat ik interessant vond is dat ik een aantal vrienden – die op mountainbikes racen – mijn fiets heb laten proberen en ze waren allemaal onder de indruk. Ik zou er niet van staan te kijken als ook zij een doe-het-zelf ombouwkit zouden kopen, om hun tocht naar het werk te verkorten en toch nog zoveel lichaamsbeweging krijgen als ze willen.

Conclusie

De Dillenger kit is zoals wordt geadverteerd. Dit is een uitstekende oplossing voor het dilemma van  een balans tussen prijs en prestaties, waar veel doe-het-zelvers mee worstelen. Je krijgt een prachtig product voor een eerlijke prijs, en hoeft niet om te gaan met de grillen die gepaard gaan met rechtstreeks uit China importeren. Daarnaast heeft Dillenger bewezen dat hun garantie wat waard is.

februari 01, 2016 door User Submitted