Het oude Diamondback frame...

Mijn oude Diamondback frame hing al bijna acht jaar in de garage en was compleet verwaarloosd. Terwijl ik wachtte op de aankomst van de Dillenger kit nam ik de oude fiets van het rek en begon met een inspectie om te zien wat ik nodig had om hem klaar te maken voor de weg. Ik wist dat de ombouwkit met nieuwe remhendels kwam met geïntegreerde aan/uitschakelaars voor de wielnaafmotor (deze schakelaars in de remhendels zijn voor de veiligheid). In geval je geïntegreerde versnellingshendels hebt die het goed doen en je graag wilt houden heeft Dillenger een optie voor het gebruik van rem-veiligheidsschakelaars die je naast je bestaande versnellingshendels kan gebruiken.  

Op mijn oude mountainbike zaten geïntegreerde versnellingshendels maar deze versnellingshendels met 7 versnellingen deden het niet goed dus wilde ik een paar nieuwe kopen. Ik bestelde een paar Shimano Altus 3x7 hendels (21-versnellingen). Ook had ik nieuwe remkabels nodig dus die bestelde ik ook. Aangezien ik een paar goedwerkende remmen op mijn nieuwe fiets wilde besloot ik om de oude Cantilever-remmen te vervangen door nieuwe V-brakes, namelijk de Shimano Acera. Omdat ik ook wat rechterop wilde zitten op de nieuwe fiets bestelde ik een set 10cm stuurverhogers. Toen ik mijn oude banden op de Diamondback bekeek waren deze plat, droog en gemaakt voor onverharde mountainbike-paden. Aangezien ik met deze nieuwe fiets op straten en verbeterde paden wilde gaan rijden kocht ik een nieuw set rubber, namelijk een setje Kendra Comfort banden. De rest van de onderdelen waren nog goed en hadden alleen een flinke schoonmaakbeurt nodig.

Zorg ervoor – voordat je een oude fiets wilt ombouwen tot een e-bike – dat al je onderdelen in goede staat verkeren en verander of repareer waar nodig. Je wilt echt een goede fiets onder je kont hebben als je over de weg suist met snelheden van 32 tot 40km/u.

De Dillenger kit...

De Dillenger kit arriveerde na ongeveer 3 dagen per UPS vanuit het warenhuis in Californië. Alles was prima verpakt en nadat ik me ervan het vergewist dat alles aanwezig was begon ik met de installatie. Mijn oude Diamondback had een RockShox vóórvork waar ik mijn nieuwe vóórwielnaaf in probeerde te passen, maar aangezien het één-en-ander een beetje krap was creëerde ik een beetje ruimte met een vijl. Toen de wielnaafmotor op z'n plek zat ontdekte ik dat de vork naar boven toe taps toeliep en de bouten van het motortje tegen de binnenkant van de vork aanschuurden. Ik besloot een klein stukje aan de binnenkant van de vork plat te vijlen teneinde de bouten wat ruimte te geven, en uiteindelijk liep de motor mooi en vrij in de vork.

Hierna installeerde ik de accuhouder aan de bevestigingspunten van de drinkfleshouder. Geen problemen hier, dit is de makkelijkste stap. Let er alleen wel op bij installatie dat de kant waar de stekker in moet naar beneden is gericht, richting de trapas. Toen installeerde ik de nieuwe remhendels, gashendel en de display. Dit was allemaal ook erg simpel. Het laatste op het lijstje was de installatie van de trapondersteuningssensorring en sensor, wat het lastigste bleek te zijn en wat creativiteit vergde.

Ik bemerkte dat de diameter van mijn trapas te groot was in vergelijking met de diameter van de borgring. Ook miste er een plat stukje op de as waar de borgring vast moest komen. Ik analyseerde de situatie en zocht naar een manier om de borgring op de trapas vast te zetten. Gelukkig was de Shimano trapas gemaakt van gegoten aluminium, en ik besloot om een stukje as plat te vijlen waar ik de ring vast kon lijmen. Ik draaide de fiets op z'n kop en gebruikte een metaalvijl (en een draaiende trapas) om wat aluminium weg te vijlen aan de “binnenkant” van de trapas, precies naast het frame. Niet lang daarna had ik een plat stukje van ongeveer een halve centimeter. Hierna knipte ik alle plastic uisteeksels van de magneetring af en vergrootte ik de diameter van deze ring een beetje zodat hij precies over de trapas gleed. Ik lijmde hem op z'n plaats met 5-minuten epoxylijm en installeerde toen de borgring. In deze fase moet je ervoor zorgen dat de magneetring “recht draait” (niet wiebelt) als je de trappers draait, en dat de sensor op het frame op niet meer dan 3mm afstand staat van de ring.

Nadat de borgring geïnstalleerd was vervolgde ik met het aansluiten van alle kabels, die ik allemaal netjes op het fietsframe en stuur monteerde. Toen alles op z'n plek zat keek ik alles nog één keer na en zette toen de accu aan. Aha, een blauw lichtje, een goed teken! Toen zette ik het display aan en ook dat kwam tot leven en liet mij een volle accu zien, die ik had opgeladen tijdens het installeren van de onderdelen. Het moment van de waarheid was aangebroken: tijd voor een testrit! Ik zette de trapondersteuning op nivo 3 en begon de straat uit te fietsen. Binnen twee seconden voelde ik de naafmotor starten en mij krachtig vooruit trekken. Het was een succes, alles leek precies zo te werken als geadverteerd! Ik heb een nieuwe e-bike!

En zo besluit ik deel twee van “Mijn eerste e-bike ervaring”. In mijn volgende verhaal beschrijf ik gedetailleerd mijn ervaringen van de eerste testrit, en welke aanpassingen ik moest maken. Tot deel 3!

april 08, 2016 door User Submitted