Call Us +31 85 888 7488
Mijn eerste E-bike ervaring

Mijn fietsverleden . . . .

Net als vele anderen kwam mijn eerste fiets toen ik nog een jonge jongen was. Toen ik in 1971 naar de hogeschool ging was de “coole campus-fiets” waar iedereen op reed de 10-versnellings Schwinn Continental. Dezen waren zó populair dat ik op een 3-maanden lange wachtlijst moest staan om er één te krijgen. En op die fiets heb ik zo'n tien jaar lang gereden.

Fietsen verdween vervolgens van mijn regelmatige activiteitenlijstje totdat mijn vrouw en ik een paar jaar later op zomervakantie waren in Frisco, Colorado. We ontdekten dat de gehele Dillon Vallei van Colorado vol lag met geasfalteerde fietspaden en de ski-resorts verkochten lift-tickets om met je fiets naar de top van de berg te gaan om vervolgens via deze servicepaden en smalle weggetjes weer naar beneden te rijden. En toen werd onze interesse in fietsen weer aangewakkerd. We togen naar een lokale fietsenwinkel om daar een paar fietsen te huren, maar verlieten de winkel na de aankoop van twee Diamondback mountainbikes. Hiermee begonnen we de paden te befietsen en ook deden we nog een aantal bergafdalingen op de lokale skihellingen.

We namen onze fietsen mee terug naar Nebraska (erg plat) waar we ze gebruikten op lokale straten en geasfalteerde paden. Af en toe ging ik op mijn fiets naar mijn werk. In 2007 verhuisden we naar centraal Arkansas aan de voet van de Ozark bergrug. Het dorpje waar we naartoe gingen was prachtig, maar erg heuvelachtig. Ik heb daar een paar keer geprobeerd te fietsen maar ontdekte dat dat hard werken was, en niet erg leuk. Zelfs de laagste “oma-versnelling” kon mij sommige heuvels niet ophelpen, en ik moest afstappen om te lopen. De fiets werd opgehangen aan het plafond in de garage en daar hing 'ie acht jaar lang...

Hernieuwde fiets-mogelijkheden

Een paar maanden geleden surfde ik door mijn Facebook-pagina's toen ik toevallig een berichtje zag van een vriend van me die recentelijk een outdoor-winkel was begonnen. Hij was net teruggekomen van een vakbeurs en berichtte dat hij een paar e-bikes zou gaan verkopen in zijn winkel. Hij schreef dat deze e-bikes écht heel erg leuk en verslavend waren. Ik had nog nooit van e-bikes gehoord dus natuurlijk werd mijn interesse gewekt.

Een paar dagen later ging ik langs zijn winkel en vroeg hem of ik z'n e-bikes eens mocht zien. De e-bikes die hij op voorraad had waren fabrieksfietsen van een bekende producent (die ook snowmobiles en ATV maakt). Hij liet me zien hoe de fietsen werkten en legde uit dat ze een 750W achterwielnaafmotor hadden, een regelaar met drie trapondersteuningsnivo's en een 36V accu die was geïntegreerd in het frame. Ik vroeg hem of ik een test-ritje mocht maken.

Ik vertrok vanaf het parkeerterrein richting openbare weg en merkte meteen dat dit een hele andere manier van fietsen was! Ik overwon een paar heuvels met gemak terwijl ik door de 8 versnellingen en 3 verschillende trapondersteuningsnivo's heen klikte. Ik realiseerde me meteen dat ik me met zo'n “nieuwe” soort fiets probleemloos door mijn heuvelachtige dorpje kon verplaatsen. En ik wist gelijk dat ik er ook één wilde.

Doe-het-zelf mentaliteit...

De e-bike die mijn vriend verkocht was absoluut een mooie fiets en zou een geweldige fiets zijn voor het rondtoeren in mijn dorp, maar de verkoopprijs van $2500 was toch een beetje meer dan ik wilde uitgeven aan een fiets. En toen herinnerde ik me mijn oude Diamondback die de afgelopen acht jaar in de garage hing. Dat was een goede fiets. Ik dacht zo bij mezelf: “Er zal toch vast wel één-of-andere  “aftermarket”-kit verkrijgbaar zijn die ik kan gebruiken om mijn oude fiets om te toveren tot een nieuwe e-bike?” Ik begon te speuren op het internet en vond al snel enkele doe-het-zelf kits van verschillende types. Ik las de evaluaties en opmerkingen van andere mensen die ook aan het beslissen waren welke kant ze op zouden gaan. Ik wist wel wat wat ik wilde: een ombouwkit van een gerenommeerd producent en het moest een complete oplossing zijn inclusief accu, regelaar, trapondersteuningssensor, digitaal schermpje en elektrische remmen.

Dillenger voldeed aan mijn e-bike wensen

Ik ontdekte de Dillenger 350W vóórwielnaaf-ombouwkit met 36V 10Ah accu die op het frame wordt gemonteerd. Ik hield erg van het feit dat de regelaar in de accu was ingebouwd en dat de accu op het frame wordt geplaatst mbv de drinkfleshouder-bevestigingspunten. Ook vond ik het fijn dat de regelaar 5 trapondersteuningsnivo's had en de accu een capaciteit had van 40 tot 80 kilometer bereik met een verstelbare topsnelheid van 40km/u. De vóórwielnaafmotor met interne versnellingen zou ook makkelijker te installeren zijn dan een achterwielnaafmotor, en het vermogen van 350-500W zou voldoende zijn voor mijn fietslocatie. En het feit dat deze kit nu in de aanbieding was voor $799 sloot voor mij de “deal”. Ik plaatste mijn bestelling.

Terwijl ik wachtte op het arriveren van mijn kit (dit duurde vanuit het warenhuis in Californië minder dan vijf dagen) dacht ik na over de andere onderdelen die ik nodig zou hebben om mijn 30+ jaar oude Diamondback sport-mountainbike om te turnen tot een moderne 2015 e-bike.

Blijf kijken...

In mijn volgende verhaaltje op de Dillenger blog beschrijf ik in detail mijn ervaringen mbt de ombouw en mijn indrukken over het resultaat. Blijf kijken!

maart 25, 2016 door User Submitted